ПСР

Мета дисципліни: поглиблене вивчення проблем сучасної вітчизняної і зарубіжної теорії і практики соціальної роботи, формування навичок теоретичного аналізу літератури в аспекті різних наукових і практичних підходів. Для досягнення мети вивчення дисципліни студенти повинні навчитися вирішувати наступні завдання:
- узагальнити базові знання за методологією соціальної роботи як наукової теорії, суспільного феномену, соціальної діяльності і учбової дисципліни; - сформувати у студентів теоретичні уявлення про найбільш актуальні проблеми розвитку соціальної роботи як області соціального знання, основні напрями розвитку категоріального апарату; - систематизувати і узагальнити знання про основні теорії соціальної роботи, що впливають на практику і вибір стратегії діяльності фахівців; - дати системне уявлення про рівні, види і ресурсні системи соціальної роботи; - дати студентам знання про різні соціальні проблеми, що виникають у клієнта соціальної роботи, і способи їх вирішення; - освітити специфіку соціальної роботи як професійної діяльності у її взаємозв'язку і взаємодії з теорією соціальної роботи; розкрити найбільш важливі проблеми взаємодії і координації теорії і практики соціальної роботи; - сформувати у студентів системні уявлення про основні тенденції розвитку соціальної роботи в Україні і за кордоном, найбільш важливі проблеми розвитку інституту соціальної роботи в нашій країні; - сприяти вживанню студентами на практиці результатів наукових досліджень і теоретичних знань.
Змістовно ця дисципліна вивчається на основі отриманих знань при освоєнні таких дисциплін як "Соціальна робота: теорія, практика", "Волонтерство у соціальній роботі", "Технології і методи соціальної роботи", "Основи психологічної самодопомоги соціального працівника", "Соціальна робота з різними категоріями клієнтів", "Cучасні інформаційні технології в соціальній роботі", "Соціальне проектування", "Організація діяльності органів соціального захисту населення", "Соціальні технології роботи з сім'ями та дітьми" і готує до соціальної діяльності через практики, в процесі яких застосовуються знання, отримані по даній дисципліні.
В процесі освоєння дисципліни використовуються наступні освітні технології, способи і методи формування компетенцій: розігрування ролей, ігрові вправи, дискусія, дебати, "мозковий штурм" (атака), активізація творчої діяльності, метод малих груп, підготовка письмових аналітичних робіт, творчі завдання і тому подібне.
Окрім вільної орієнтації в теоретичних питаннях, студенти повинні закріпити раніше отримані на інших курсах уміння виділяти і формулювати проблему, ставити дослідницькі цілі і завдання, підбирати методичний інструментарій, проводити практичне дослідження і аналізувати його результати.
Передбачається розробка майбутніми магістрами соціальної роботи соціальних проектів, програм і моделей для вирішення конкретних соціальних проблем. Це дозволить сформувати необхідні в соціальній роботі навички професійної діяльності.
Дисципліна має націлити майбутніх фахівців на осмислене і творче застосування отриманих знань в їхній практичної діяльності.
Організація діяльності органів соціального захисту населення формує уявлення про форми, напрямки, технологіїї соціального захисту та їх застосування у практичній діяльності фахівців соціономічної сфери. В рамках курсу розглядаються основні принципи, елементи та функціїї органів соціального захисту населення в Україні згідно європейських стандартів та норм роботи з клієнтами.
Метою вивчення дисципліни є формування комплексу знань щодо законів та закономірностей функціонування конфліктів у сучасному суспільстві, особливостей впливу конфліктів на професійну діяльність та на особистість соціального працівника, засвоєння базових знань з актуальних питань функціонування сучасного суспільства та побудови продуктивних взаємовідносин, формування та розвиток навичок регулювання конфліктів у діловій та приватній сфері.
Для досягнення мети вивчення дисципліни студенти повинні навчитися вирішувати задачі визначення моделей соціальної роботи як основи професійної діяльності соціального працівника; аналізу міжособистісних конфліктів; оцінювання впливу організаційних та індивідуальних чинників на виникнення конфліктів на робочих місцях; проектування програм профілактики конфліктів та їх негативних наслідків.
Вивчення дисципліни «Конфліктологія» має забезпечити знайомство з основами та принципами вирішення конкретних завдань з керування конфліктами у різних сферах діяльності.
Дисципліна базується на знаннях, отриманих при вивченні таких дисциплін, як «Теоретична соціологія», «Соціальна робота: теорія, практика», «Психологія особистості», «Соціальна психологія», «Основи психодіагностики», «Основи соціально-психологічного тренінгу», «Технології і методи соціально роботи».
Дисципліна «Конфліктологія» є однією з базових у системі підготовки спеціалістів і магістрів спеціальності «Соціальна робота». Вона узагальнює набуті студентами знання у галузі вдосконалення умов та розвитку професійної діяльності і поширює їх в напрямку проектування програм профілактики і вирішення конфліктів у професійної діяльності соціального працівника.
Знання отримані під час вивчення дисципліни є основою для вивчення курсів: «Менеджмент в соціальній роботі», «Соціальна робота з спеціальними групами населення», «Основи кадрового менеджменту», «Соціальна педагогіка», вони можуть бути використані для виконання курсової роботи з дисциплін «Основи кадрового менеджменту», а також курсового проекту з дисциплін «Соціальна робота з різними категоріями населення».
Вивчення дисципліни має забезпечити знання широкого кола теоретичних концепцій щодо психології особистості, розроблених видатними вченими XX сторіччя, розуміння природи особистості, її пояснення та прогнозування. Розуміння особистості дозволить майбутнім фахівцям з соціальної роботи пояснити свою унікальність та унікальність інших людей, пояснити окремі вчинки людей та увесь їх життєвий шлях, засвоїти нові форми поведінки та методи навчання, виховання, психологічної підтримки особистості та способи полегшення її соціальної адаптації.
Мета викладання дисципліни полягає у формуванні наукового світогляду щодо психології особистості, яка допоможе студентам пояснювати, прогнозувати і контролювати поведінку людини, використовуючи теорії, розроблені видатними вченими 20 століття.
Основними завданнями дисципліни є:
- сформувати уявлення про сутність, принципи та цілі психології особистості;
- оволодіти знаннями щодо концептуальних підходів до психології особистості;
- навчити застосовувати здобуті знання з метою корекції поведінки особистості, виходячи із конкретних цілей та напрямку теоретичної школи;
- оволодіти технологіями та методами емпіричного дослідження особистості.
Робоча навчальна програма розрахована на студентів, які навчаються за першим рівнем підготовки - бакалавр спеціальності «Соціальна робота».
Програма побудована за вимогами кредитно-модульної системи організації навчального процесу у вузах, рекомендованої Європейською кредитно-трансферною системою (ЄКTS).
Соціальна робота набула статусу професійної діяльності порівняно недавно, хоча допомога та підтримка нужденних були части суспільного життя людини з давніх давен. Кого саме підтримували наші пращури, в який спосіб допомогали в різні часи, чим державний захист відрізняється від громадського, як еволюціонували погляди людей суспільство та роль людини і яким чином це відбивалося в законодавстві - ці та багато іншіх питань ми розглянемо в курсі "Історії соціальної роботи в Україні"